Кейс-уроки -
це навчальний матеріал, структурований в особливому форматі. Він складається з
6 або 10 розгорток, які системно відображають розділи шкільної програми, а
також суміжну інформацію за межами шкільної програми.
Інформація в кожному розділі – це
не просто тези, а відповіді на питання:
- Як це працює?
- Які проблеми існують в зв'язку з цим?
- Як вони можуть бути подолані?
- Який може вийти результат?
- Які фундаментальні і нові знання є в цій галузі?
- Міні-історії.
Кейс – це не конспект або
реферат, а навчальна технологія, виготовлена за особливим алгоритмом, який дає
цілісне уявлення про явище, що досліджується.
Чому кейс - уроки
ефективні?
«Предметна» система, що існує
зараз, значною мірою застаріла, адже вона схожа на принцип роздільного
харчування, при якому, як відомо, білки, жири, вуглеводи і вітаміни вживають
окремо.
Однак фізіологія людини така, що
травна система переробляє змішану їжу набагато ефективніше, ніж розділену на
компоненти. Так і їжа для розуму.
Людський мозок активніше і
результативніше засвоює інформацію, якщо відомості взаємопов'язані, і, навпаки,
однорідну інформацію мозок запам'ятовує слабше, тому що не знає, куди її
«відправити на зберігання».
Зв'язки між навчальними
дисциплінами і явищами легко встановлюються впровадженням перехресних
«розгорток з предметів».
Кейси побудовано за принципом 2 в
1: і для ерудиції, і за програмою. Вони супроводжуються формулами, графіками,
діаграмами і рівняннями, які відповідають «розділам підручників».
Одна з головних переваг полягає в
тому, що кейси – це ниточка до дорослого життя з багатовимірним сприйняттям
світу, цінностей та явищ.
Чим викликана
актуальність кейсів?
- невідповідністю між стандартами навчання учнів та їх індивідуальними
особистісними характеристиками, таким як темп-ритм, інтереси,
здібності, тощо;
- невідповідністю темпів розвитку науки дійсним пізнавальним можливостям
учнів;
- невідповідністю нав'язуваного навчання за одним профілем прогресивному
в 21 столітті вектору на багатостороній особистісний розвиток;
- у передових країнах кейси стають превалюючою формою занять.
Чим корисні кейси?
1.
Вони дозволяють учням самостійно організовувати процес
засвоєння матеріалу.
2.
Швидко виникає мотивація розібратися в усьому одразу,
причому, системно.
3.
Вони дають можливість роботи з різними джерелами
інформації.
4.
Вони дозволяють ефективно організовувати роботу
командами.
5.
Кейси – це технологія сучасного контекстного навчання.
Метод кейс-уроків є
технологією системного багатовимірного представлення матеріалу, в розгортках на
кілька тем, пов'язаних між собою акцентами уваги.
Кейс-уроки дозволяють
одночасно з вивченням тем, органічно вплітати soft skills учнів, такі, як
критичне мислення, комунікабельність, кмітливість, системність,
тайм-менеджмент. Це креативний метод з інтригою, драматичним сценарієм і
можливостями вибору, чого неможливо домогтися звичайними уроками.
Особливо цінними є дискусії, які
розгортаються в класі.
Під час кейс-уроків час
летить непомітно, що позитивно позначається на мотивації учнів і їх прагненні
вивчати ще й інші кейси. Важливо і те, що результат засвоєння закладається в
довготривалу пам'ять. Це відбувається завдяки асоціативному мисленню і
формально-неформальним зв'язкам між розгортками кейсу.
Кейси розкриваються за допомогою
розгорток на предмети і явища. Наприклад, кейс «Смартфон» розгортається на такі
вектори: фізика-хімія-бізнес-математика-психологія-арт. Кейс «Море»
розгортається на такі вектори: екологія-географія-фізика-мистецтво-економіка-хімія.
Виклад матеріалу передбачає
оптимальну (і запатентовану) пропорцію стилістики викладу: 30% присвячується
науковому фундаменту знань, 50% науково-популярному поясненню і 20% генеруванню
учнями нових ідей та думок. При такому підході забезпечується багатогранне
засвоєння матеріалу разом з розвитком критичного і позитивного мислення.
Посилання
У кейсах, крім тексту, багато
фото- та відеоматеріалів. Однак головною відмінністю і конкурентною
перевагою кейсів є гіперпосилання. Вони ведуть до глибшого розкриття матеріалу,
в якому є ще й свої гіперпосилання третього-четвертого-п'ятого рівнів. Таким
чином, кожному учневі забезпечується індивідуальна глибина проникнення «у
знання».
Скажімо, в кейсі «Автобус їде», в
розділі "Фізика" є ув'язка з темою фізики «Прямолінійний рух,
швидкість, прискорення», з формулами, графіками і таблицями розділу.
У розділі "Хімія" –
вивчення нафтопродуктів, з відповідними хімічними формулами, графіками і
схемами. У розділі "Географія" – маршрути, карти місцевості, тощо. У
розділі "Бізнес" – калькуляція виготовлення автобуса або вартості
проїзного квитка...
Для особистісного зростання учнів
передбачається застосування доповненої реальності, кліпового мислення,
критичного і позитивного мислення.
При багаторазовому застосуванні
кейсів в учнів виникають стійкі вподобання до певних розгорток і
глибини осягнення знань, що дає вчителям і батькам точніше уявлення про їх
схильності до майбутнього вибору своїх професій. Тому що це відбувається не
нав'язливо, а органічно.
Підготовчий етап
Завдання викладача на цьому етапі
полягає в тому, щоб провести відповідну підготовку, яка передбачає:
- Вибір відповідного кейса (по темі і за кількістю розгорток).
- Моделювання ситуації, її початку, розвитку і завершення.
- Розподіл часу по розгорткам, щоб не потрапити в цейтнот і все
встигнути.
- Акцентування уваги на певних аспектах теми, з виділенням
першорядних і другорядних деталей.
- Продумування «провокаційних» питань, аргументів і контраргументів, які
можуть з'явитися в учнів.
- Подбати про особистісне зростання кожного учня.
Учні можуть частково
підготуватися до кейсу вдома, за моделлю «перевернутого класу» (flipped
classroom), щоб не втрачати часу в класі на «розкачку».
Реалізація
кейс-уроку
Усі розгортки «крутяться» навколо
головної теми кейса, і важливо не втрачати цієї «червоної нитки». Теми
переплітаються і плавно переходять від однієї розгортки до іншої. Це зроблено
спеціально, щоб були задіяні і логічне мислення, і художні образи, і мнемо, і
несподівані повороти сценаріїв.
Однією з цілей є навчання
«формулювати питання», а не тільки шукати відповіді на них.
Одночасно з розвитком
пізнавальної діяльності учнів в процесі обговорення кейса, викладач може
вирішувати і ряд інших завдань, наприклад:
- Створювати в класі творчу атмосферу, що сприяє мозковим штурмам та
вмінню відстоювати свої позиції.
- Оцінювати рівень знань учнів та їх точок зору з різних питань.
- Мотивувати учнів на роботу в групі.
- Стимулювати розумову і «душевну» роботу учнів і підтримувати
ентузіазм, навіть якщо обговорення зайшло в глухий кут.
- Аналізувати виконання учнями завдань і вправ з акцентом на те «що
вийшло».
- Перевіряти засвоєний учнями матеріал на практиці.
- Формувати в учнів креативне ставлення до досліджуваного матеріалу і
навички індукції і дедукції (від часткового до загального і від загального
до конкретного).
Особливо зручні кейси в межах
варіативної складової програми, при дистанційному навчанні та розширенні
предметів шкільної програми.
Таким чином,
контекст кейса багатогранний: навчальний, емоційний, психологічний, науковий і
особистісний.
Обговорення
висновків
Цей етап вважається завершальним.
Під час нього викладач обговорює з учнями їх індивідуальні та командні
досягнення, а також можливі варіанти розвитку сценаріїв і концентрацію уваги
учасників на першорядних пріоритетах.
На кожен кейс бажано передбачати
свій варіант його закінчення для мотивації, щоб очікування його було
також елементом кейсу.
Як завершення можна
використовувати такі варіанти:
- Дозволити учням самим підвести підсумки, що їм корисно для навичок
публічних виступів
- Запропонувати їм сформулювати питання, які бажано було б обговорити, у
випадку якби було продовження цього кейса.
- Попросити когось поділитися випадками з власного життя, що
стосуються теми кейса.
Висновок
Кейс-уроки багаторазово
підвищують результативність освітнього процесу, так як дозволяють моделювати
майбутнє доросле життя школярів і формувати у них позитивну мотивацію до
освоєння матеріалу і отримання нової інформації та навчати моделям «як самим
навчитися вчитися» надалі.
«Знання завжди
повинні бути свіжими!»
Немає коментарів:
Дописати коментар