субота, 4 листопада 2017 р.

"Найкращий вчитель" Пшенічка про свій семінар у Гарварді і те, чому світ заздрить Україні

Днями він переміг у конкурсі Global Teacher Prize Ukraine та ще й отримав приз глядацьких симпатій, а у 2004 році його визнали найкращим вчителем світу за версією Intel. Вчитель фізики і астрономії Пауль Пшенічка викладає у чернівецькому ліцеї, його колишні учні працюють у Microsoft, лабораторії Белла та Прінстонському університеті
Depo.Життя
   
31 жовтня 2017 12:00
Нещодавня перемога принесла пану Паулю визнання і премію у 100 тис. грн. Наступний етап – вже міжнародний фінал конкурсу у Дубаї. Але перед цим – чимало захопливих закордонних поїздок, проектів і уроків.
Depo.ua поспілкувався з обдарованим вчителем про секрети його методики, семінар у Гарварді, відвідини великого адронного колайдеру та величезний потенціал України, про який наразі знають далеко не всі.

ЇЗДИЛИ З УЧНЯМИ У НІМЕЧЧИНУ, ПОЛЬЩУ, ІНДОНЕЗІЮ
- Пане Паулю, що на конкурсі Global Teacher Prize Ukraine виявилося найважчим для вас?
- Мабуть, завдання розповісти за п'ять хвилин про свою методику. Це був експромт, ми до нього не готувалися. П'ять хвилин – дуже мало, але за цей час треба було розповісти головне. В принципі, впорався непогано (посміхається).
- В чому ж особливості вашої методики?
- Вона дуже різноманітна. Звісно, є свої хитрощі, але людина зі сторони може не збагнути, в чому різниця. У мене такий предмет, що можна легко показати цікаві досліди. Щоб учнів зачепило, їм захотілося у всьому розібратися.
Я глибше пояснюю, для чого треба знати певну тему, де це використовується – в літакобудуванні, машинобудуванні, повсякденному житті. Всі ж користуються смартфонами і комп'ютерами. А всі ці гаджети працюють на технологіях, які розробили фізики.
- А після уроків у вас робота з проектами.
- Так, і це вже добровільно.
- Розкажіть, які проекти можуть створити п'яти- чи шестикласники, у яких знань ще зовсім обмаль.
- Придумати проект можна навіть для першого класу чи дитячого садочка. Наприклад, роздаєте усім шматки фольги. Завдання – зробити кораблик, який зможе плавати. А потім – конкурс, який кораблик витримає найбільшу вагу. Визначили трійку лідерів і зразу ж з'ясували, чому так.
Або ж можна змайструвати літачки і подивитися, чий довше літатиме. Це найпростіші приклади, я ж їх придумав дуже багато.
З організаторкою премії Зоєю Литвин
- Учні працюють виключно тому, що їм цікаво?
- Є задачі, які цікаво слухати навіть викладачам в університеті. Але мотивує не лише це. Перед дітьми відкриваються цікаві можливості. Наприклад, у нас є конкурс Малої академії наук, де школярі представляють свої проекти. Минулого року мій учень взяв перше місце з приладом, який дозволяє бачити потоки повітря навколо руки, обличчя, палаючого сірника. Ця оптична система може бути корисною у машино- і літакобудуванні.
Він виграв конкур і поїхав з цим проектом в Естонію. З іншими учнями їздили у Німеччину, Польщу, Індонезію… Себто, у дітей формується інноваційне мислення, і потім вони роблять дуже цікаві речі.
НАВЧИВСЯ ЖИТИ БЕЗ ДОРОГОГО ОБЛАДНАННЯ
- Читала, що ваші учні працюють у Microsoft. А в яких іще культових компаніях?
- У Лейденському університеті, в лабораторії Белла у США, де працює багато нобелівських лауреатів. У Прінстоні, Гарварді, Стенфорді, лабораторії імені Фермі, де знаходиться найбільший американський колайдер. В інститутах, де займаються лікуванням раку, наприклад, у Філадельфії…
- Можна сказати, що найталановитіші люди виїжджають з України?
- Ні, не можна. Багато лишається. Наприклад, у Чернівцях працює шість докторів наук, деякі – в ранзі професора. І це мої учні.
- Але чимало інтелектуальної еліти таки їде.
- Люди їдуть туди, де можуть знайти застосування своїм талантам. Буде шкода, якщо вони залишаться і підуть торгувати милом. От, наприклад, серед засновників Apple один українець. А не поїхав би, ані iPhone, ані Mac не було б.
- Що має робити держава, аби таки спинити цю хвилю?
- Створювати для цих людей можливості ефективно працювати і отримувати достойну плату. В американських університетах, якщо науковцю потрібен навіть дуже дорогий і рідкісний прилад, його куплять буквально через три дні. У нас це може зайняти півроку, а можуть і взагалі не купити, бо немає грошей.
- Для ліцею вам вдалося знайти гарне обладнання?
- Я б так не сказав. Але я навчився з цим жити – якщо чогось не вистачає, ми йдемо в університет. Зараз, можливо, я виграю конкурс Громадських ініціатив, куди подав проект з бюджетом на мільйон гривень. Якщо так, чернівецькі освітяни матимуть можливість закупити обладнання. І ми з дітками працюватимемо на сучасному обладнанні, а не на позавчорашньому.
- Ну, телескопи у вас принаймні є?
- Шкільний телескоп хтось із батьків привіз з Німеччини. Це дешевий апарат. Але можливо нам передасть телескоп Українська астрономічна асоціація. Я говорив з ними, і вони можуть допомогти.
До речі, зараз і держава виділяє кошти. Пішов рух, бо гроші спрямували у місцеві бюджети. Інша схема розподілу грошей може дати хороші результати.
У ГАРВАРДІ ДВІРНИК ПРИБИРАЄ ЛИСТЯ ПИЛОСОСОМ
Global Teacher Prize для вас не перший конкурс. Розкажіть про перше масштабне змагання, в якому брали участь.
- Перший масштабний – це конкурс від Intel Education Academy, в якому я брав участь у 2004 році. Взяти участь мене загітували учні. Я вагався, а вони мене переконали.
- І зрештою ви перемогли… За умовами конкурсу, учасники читали лекції для різних груп. Як вважаєте, чим тоді вразили?
Оригінальністю. Їх дуже цікавить оригінальність. Наприклад, досліди. Ніби все просто, але щоб пояснити, треба довго думати. Лекції були і для викладачів, і для керівників команд (учасники приїхали з 42 країн), і менеджерів компаній.
Корпорація Intel шукає талановитих людей, які можуть щось придумати. А я розповідаю, як можна готувати таких людей. У них у Портленді 30 тис. працівників, усі – з науковими ступенями. Але при цьому вони повинні бути здатні придумати щось нове, інакше компанія почне пасти задніх. У Штатах дуже серйозно ставляться до пошуку методик, талановитих людей.
- Це був ваш перший візит до США?
- Ні, вперше я поїхав за рік до того за запрошенням від Гарвардського університету на семінар для аспірантів.
- Як про вас дізналися американці?
- Від учнів. Деякі з них працюють у крутих лабораторіях, беруть участь у наукових семінарах. Тож вони мене і порекомендували.
- Які враження залишилися від Гарварду?
- Враження почалися вже з вулиці. Була осінь, опале листя. На подвір'ї ходив двірник і його прибирав, але не віником, а величезним пилососом. По всій території стоять дуже старі будівлі – навчальні корпуси, астрономічна обсерваторія...
У лекційних аудиторіях дуже багато дошок, які піднімаються і опускаються трьома рядами. У кімнатах для семінарів стоїть овальний стіл, всі сідають біля нього, викладач теж. Підключають комп'ютери до системи, починають спілкуватися, для зручності є дошки і проектор.
Дошки розміщені і прямо в коридорі. От, стоїть двійко студентів біля такої дошки, щось виводять… Люди там дуже допитливі, а до викладача ж можна звернутися у будь-який момент, навіть увечері.
Бібліотеки при американських університетах дуже багаті, працюють цілодобово. Там підвіконня м'які, як дивани. Можна читати книжки лежачи. Підходиш до полиці, береш будь-який твір. А от поставити книжку назад – вже справа бібліотекара. Адже все має бути на своєму місці.
Якщо студенту потрібна книжка, а в бібліотеці її немає, працівник зразу ж телефонує у інші бібліотеки. Її знаходять, пересилають поштою і одразу роздруковують…
До речі, у 2003-му я був не тільки в Гарварді, а й у Прінстоні, в університеті Лос-Анджелеса, лабораторії імені Фермі – величезному технопарку біля Чикаго. Загалом у мене було дев'ять перельотів.
- Чула, що американські технопарки справляють незабутні враження…
- Так, це просто тисячі гектарів, обнесені загорожею. Там природа, бігають звірі, а посеред усього стоять лабораторії, корпуси, де живуть люди. Страшенно цікаво.
- І великий адронний колайдер ви теж бачили.
- Так, поїздку організувала Мала академія наук, я був там з групою вчителів фізики. І двоє моїх учнів їздили – так їх нагородили за успіхи у академії.
Складається враження, ніби потрапив на іншу планету. Це найскладніший прилад в історії людства - такі технології з'являться навколо нас через п'ять або навіть десять років. Там дуже цікаві і толкові люди, можна посидіти в їдальні і з ними поспілкуватися. А територія величезна – одні ворота виходять у Швейцарію, а інші – у Францію. Щоб усе подивитися, треба брати велосипед.
В УКРАЇНІ РОБЛЯТЬСЯ КОЛОСАЛЬНІ РЕЧІ
- Чим вражали школи різних країн?
- У Європі зазвичай приміщенні шкіл добре обставлені, просторі. Біля школи може бути оранжерея і сад, як от у Чехії. Є кухня, де діти вчаться готувати. У Швеції кожна школа має промисловий центр, де можна здобути більше 10 спеціальностей. Верстати роботизовані, коштують по мільйону доларів.
У Швеції дуже спокійні діти, вони не шумлять. Можуть не слухати, займатися своїми справами, але заважати не будуть.
В Індонезії дуже розвинені різьба по дереву, кості, каменю, шиють дуже добре. В азіатських країнах може бути 70 учнів у класі і повна тиша. І це не жорстка дисципліна, вони так виховані. Соромно прийти непідготовленим на урок. Не те, що вони бояться, що вчитель поставить двійку. Просто так не прийнято.
- А українській школі є чим пишатися?
- По-перше, у нас дуже хороша система освіти. Вона краща за європейську, я можу це точно сказати. А з американською взагалі немає чого порівнювати. Я б на місті наших очільників не так активно шукав ключ до успіху за кордоном. В галузі точних наук діти у нас точно підготовлені краще. Буває, українські школярі на міжнародних конкурсах молодші інших на рік-два, але змагаються на рівних. Нам інколи заздрять представники інших країн. Кажуть: "У вас якась дуже дивна система, якщо дає такі результати". Немає чого нам чолом бити.
У нас дуже високий рівень освіченості. Виїжджаючи за кордон, наші люди швидко прогресують, заробляють багато грошей. На Заході таку хорошу освіту не всі отримають.
- Але за рівнем розвитку ми до Заходу не дотягуємо…
- В цьому ви помиляєтеся. У нас є атомні станції, а це дуже високий рівень. Ми можемо будувати кораблі будь-якої конструкції. У нас найбільші турбіни у світі, виробляються і будуються власні літаки, а це привілей лише 5-6 країн. А ще - потужна космічна галузь. Наприклад, ракетно-космічний комлекс "Зеніт" – єдиний екологічно-чистий комплекс у світі. У нас колосальні речі робляться.
- При цьому ВВП і рівень життя все одно посередній.
- Нас губить корупція, нечесність. У нас багато талановитих людей, які не знаходять собі застосування, або яких обійшли неталановиті люди просто завдяки зв'язкам. На Заході люди дуже напружено працюють, тому що їм дихають у спину інші. Добиваються великих результатів. У нас якість управління не дуже висока, через це все розвивається повільно.
Але деякі галузі у нас на чудовому рівні. Наприклад, ми входимо у десятку найбільших експортерів зброї. Але чомусь їздимо по світу, просимо, аби зброю дали нам. А наші люди самі можуть її зробити. Дивні речі відбуваються.
ЙДЕМО З УЧНЯМИ В ГОРИ, ДИВИТИСЯ НА НЕБО
- Свого часу українці були за крок від Нобелівки з фізики. У нас і зараз лишається кілька потужних шкіл. Як вважаєте, дадуть нам Нобелівку в майбутньому, чи наразі наука навпаки занепадає?
- Ніхто нам нічого не дасть. Ми можемо тільки самі її заробити. Так, у нас був академік Лев Ландау, який працював у Харківському інституті. Його звідти вигнали, бо він занадто суворо ставив студентам оцінки, і він поїхав на Росію. Там заробив Нобелівку.
Був фізик Георгій Шарпак, який емігрував у Францію. Теж отримав Нобелівку, а його детектори зараз стоять на колайдері у Швейцарії. Дюди досягають успіху, але не в нас. Ми могли б отримати Нобелівку, та комусь не вистачило обладнання, а комусь привезли його на півроку пізніше. Дуже багато залежить від того, як швидко людина може просуватися у своїх дослідженнях. Тут все можуть вирішувати дні.
- У 2005-му на вашу честь назвали планету. Дивитися на неї у телескоп?
- Малу планету, яку у нас частіше називають астероїдом. "Моє" небесне тіло має розмір 2 на 6 кілометри. Є автоматичні системи, які слідкують за цими об'єктами, тому що вони можуть зіткнутися з землею. Їх відкривають, спершу присвоюють номер, а потім чиєсь ім'я. Аби побачити мою планету, треба мати дуже сильний телескоп: на це здатні тільки професійні і дуже дорогі автоматизовані системи, які працюють без участі людей.
- Загалом разом з учнями спостерігаєте за нічним небом?
- В місті через вогні щось побачити важко. Але буває, йдемо в похід, беремо телескоп. Особливо добре спостерігати за зорями в горах.
Але не лише за зорями. Те, що написане у підручнику, цікаво перевірити на практиці. Наприклад, біля вершини Говерли вода кипить вже не при 100 градусах, а при 93. Тому їжа готується довше. Біля підніжжя - за півгодини, а тут треба буде годину чекати.
- У вас вже є онуки? Цікавляться фізикою?
- Так, дві онучки. Одна вже працює, щоправда, не фізиком, а менеджером. Хоча вона мала дві бронзові медалі з фізики на міжнародних конкурсах. А друга ще вчиться у п'ятому класі. Коли я готую якісь досліди, із задоволенням дивиться і допомагає. Може, щось і вийде.
- Ви представлятимете Україну у міжнародному фіналі Global Teacher Prizeв ОАЕ. А які поїздки заплановані у вас на найближчий час?
- Наступного тижня поїду в Естонію. В рамках Global Teacher Prize було два конкурси, за перемогу в конкурсі глядацьких симпатій мене нагородили поїздкою в Естонію. Це освітня подорож, дуже цікаво, адже я ніколи не був у цій країні.
Наступного року поїду в Сербію і у Відень на міжнародний конгрес з фізики. У Відні буде спілкування з австрійськими вчителями, екскурсії в університети.
З командою у Штутгарті
- Такі поїздки оплачує держава чи ви звертаєтеся спонсорів?
- Держава фінансує рідко, але інколи платить Мала академія наук. Наприклад, за державний кошт цьогоріч їздили у Штутгарт. А так, шукаю меценатів.

Немає коментарів:

Дописати коментар